Határtalanul 2024

Posted on

„Megvalósult a Magyar Kormány támogatásával”

Beszámoló

Határtalanul kirándulás hetedikeseknek
Magyar történelmi és kulturális kincsek nyomában,

Horvátországban
HAT- KP-2023/1-000509

A 2023-2024-es tanévben sikeresen pályáztunk a „Határtalanul” kirándulásra. Utazásunk célja Horvátország magyarlakta területeinek megismerése volt, és szerettük volna, ha a tanulók bővítik történelmi, irodalmi, természettudományos ismereteiket is.

Előkészületek, előkészítő foglalkozás:

2024. 04. 15.

Az előkészítő foglalkozásokon megismerkedtünk a Horvátország és azon belül Drávaszög történelmi és természeti értékeivel. Bemutattuk az ország földrajzi helyzetét, domborzatát és vízrajzát, valamint a meglátogatott városok nevezetességeit. Beszéltünk a terület történelmi jelentőségéről, a Zrínyiek fontosságáról, a területet lekapcsoló trianoni döntésről.
Hallhattak diákjaink az ott élő magyarságról, és sok mindent megtudhattak arról, ma hogyan élnek. A folytatásban megismerték a kirándulás részletes programját és az utazáshoz szükséges tudnivalókat. Mit vigyünk, mit pakoljunk el az útra.
A felkészülés során és az értékelő órán is felhasználtuk a Kárpát-medencei Bakancslista leírásait (https://hatartalanul.net/karpat-medencei-bakancslista/) és a Határtalanul program Barangoló digitális tartalomtár (https://www.okosdoboz.hu/hu-HU/Hatarontuli#) néhány idevágó feladatát. A gyerekeknek nagyon tetszettek a játékos, de egyben gondolkodtató feladatok, néhányan még otthon is próbálgattak megoldani őket. Június 4-én évfolyamunk még részt vett a Nemzeti Összetartozás Napja alkalmából rendezett városi megemlékezésen
is.

1.nap

2024. Április 22.-én reggel 6.00 órakor indultunk az iskola melletti parkolóból, hosszú utunkra Horvátország felé. A határ átlépese után hamarosan megérkeztünk Csáktornyára a Zrínyiek sasfészkébe, ahol a várbeli sétánk során megtudtuk, hogy itt írta meg Zrínyi Miklós a Szigeti veszedelem című művét. Elsétáltunk Zrínyi teljes alakos szobrához, és fájához, a turulmadaras központi emlékoszlopnál koszorút helyeztünk el, és főhajtással tisztelegtünk
emléküknek.
Délután városnézésen vettünk részt Varasdon, ahol meglepődve hallgattuk, hogy közel egy évtizedig Horvátország fővárosa volt. Sétánk során felkerestük a csodálatos barokk belvárost, a székesegyházzal, városházával. Ellátogattunk az Erdődyek várkastélyába is, sajnos a múzeumot csőtörés miatt nem tudtuk megtekinteni, így csak kívülről csodálhattuk e nagyszerű épületet.
A nap folytatásaként tovább utaztunk szálláshelyünkre, mely az Adriai tenger partján várt minket, Selce városkában. A helyiek nagyon kedvesen fogadtak minket, és elfogyasztottuk finom vacsoránkat is. A naplemente már a tengerparton fogadott minket, a hűvös idő ellenére kezeinket megmártottuk a tengerben.

2.nap

Másnap reggel egy hajóútra mentünk a Kvarner – öbölben. Ez a program nem volt része a pályázatnak önerőből valósult meg, de óriási élmény volt egy alföldi gyermek számára. Utunk során kilátás nyílt a Krk – sziget hidjára, a Zrínyi – Frangepán kastélyra és az Omisalj – öbölre.
A nap további részében megismerkedtünk Fiuméhez tartozó Tersatto városrésszel, ahol megtekintettük a Tersattoi Mária búcsújáró templomot, melyet az Angyalok hoztak ide Jeruzsálemből. A kápolnában a magyar hadihajók emlékénél, el imádkoztuk az „Üdvözlégy Mária” kezdetű imádságot, mondhatom felemelő érzés volt. Felsétáltunk a Tersattoi – várba melyet a Frangepánok építettek a 13. században. A vártoronynál elhelyezett ágyúnál még a kívánságainkat is elmondhattuk.
Innen a városmagba a zarándokok lépcsőjén sétáltunk le, ahol megismerkedtünk Fiume történelmi belvárosával az egykori Kossuth Korzóval, és ellátogattunk a kikötőbe is.
Felkerestük a magyar feliratú kikötői bójákat és a Baross emléktáblát. A városban sétálva megtekintettük az Óratornyot, a Kormányzói és az Adria Palotát. Délután Abbazia villanegyedét csodáltuk meg, melyekhez sokszor magyar származású nemesi családok története fűződik. Végigjártuk a sziklába vájt sétány ittenirészét, felkerestük a Hotel Palace
Bellevue-t amely Markusovszky Lajos 1848-49-es tábori főorvos lakhelye volt. Sajnos az idő
nem volt kegyes hozzánk így fürdőzésre nem volt lehetőségünk.

3.nap

Reggelink elfogyasztása után szomorúan vettünk búcsút az Adriai – tengertől, és miután bepakoltunk elindultunk az ország fővárosa Zágráb irányába. A városba érkezve meglátogattuk a Káptalandombon álló székesegyházat, melyet sajnos nem tudtunk megtekinteni, mivel a földrengés során megsérült, és a felújítási munkálatok még mindig tartottak. Meglátogattuk a Liszt Ferenc Intézetet, és megismerkedtünk a munkájukkal, azzal, hogy hogyan népszerűsítik a magyarságot és népünk kultúráját a szomszédos országokban.
Betekintést nyerhettünk a Horvátországi magyarok kulturális életébe is. Átsétáltunk a Felsővárosba és a főtéren néztünk szét. Zágrábi látogatásunk után elindultunk a szállásunkra Pélmonostorra, ahol a helyi egyesület Magyar Házában fogadtak minket nagy szeretettel.
Vacsora után sétáltunk egyet a városkában és meglepődve tapasztaltuk, hogy az emberek egy jó része magyarul beszélgetett a főtéren.

4.nap

Az utolsó napon ellátogatunk Juhász Sándor pincészetébe, aki egy helyi szőlős gazda, és tanár. Megismerkedtünk a helyi szokásokkal, a szőlő termesztés történetével, illetve családi fényképei révén betekintést nyertünk a magyar történelem sorsfordító eseményeibe. A Dráván átkelve érkeztünk meg Eszékre, a Horvátországi Magyar Oktatási és Művelődési Központba. Nagyon kedves fogadtatásban volt részünk, megismerkedtünk a horvátországi magyarok oktatási és kulturális lehetőségeivel, tanulóink találkoztak, beszélgettek az itt tanuló magyar gyerekekkel, természetesen rögtön jöttek a „lájkok” is. Délután tettünk egy sétát a Kopácsi – Rét Nemzeti Parkban ahol a látogatóközpontban a nemzeti parkot bemutató kiállítást és kisfilmet tekintettük meg, majd a fapallókon tettünk egy sétát a mocsaras, ártéri terület fölött. Utunk utolsó állomása a baranyai magyarság központja Várdaróc volt. A helyi tájházban, ami a régi iskola épületében kapott helyet, megismertük hagyományaikat, a legizgalmasabb számunkra a Kakasütés szokása volt, amire már egy egész fesztivál épül. Idegenvezetőnk Micheli Zsolt az egyesület vezetője olyan lelkesen mesélt az itt élők világáról, hogy alig akartunk eljönni, órákon át hallgattuk volna remek történeteit. Kissé megfáradtan, de élményekkel gazdagon értünk haza, köszönjük a magyar kormány támogatását.

Értékelő óra:

2024. május 25-26.

Az értékelő foglalkozásokat két délután tartottuk meg, mivel sok élményünk volt, és a gyerekek igényelték. Nagyon jó hangulatban, az emlékeket felidézve, néztük végig az út során készített képeket, videókat. Az emlékezésben segítettek az okosdoboz feladatai, és a Kárpát- medencei bakancslistát visszanézve előjöttek az általunk is megismert, meglátogatott helyszínek.